LCM Nieruchomości-artykuł-koszty-biuro-doradztwo-Toruń-mieszkanie-dom-kupno-kupię

Przygotuj gotówkę – tego nie zapłacisz kartą. Czyli o dodatkowych kosztach przy zakupie mieszkania.

LCM Nieruchomości 26 października 2018

 

Jeśli planujesz kupić mieszkanie, zrób dokładny rachunek wszystkich kosztów, bo cena uzgodniona ze Sprzedającym nie będzie jedynym wydatkiem, który Cię czeka.

Abyś nie był zaskoczony…

specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy zestawienie i krótki opis poszczególnych kosztów dodatkowych, jakie czekają Cię przy zakupie mieszkania.

 

 Po pierwsze, opłaty notarialne, czyli taksa + wypisy.

Umowa kupna-sprzedaży nieruchomości nie będzie ważna, jeśli nie zostanie zawarta przed notariuszem.

Najistotniejszą opłatą za tę usługę jest taksa notarialna.

Wysokość taksy notarialnej określana jest z uwzględnieniem wartości nieruchomości.

Należy także pamiętać, że usługi notariusza objęte są 23% stawką podatku VAT.

Kolejny wydatek, który poniesiesz w kancelarii notarialnej, to koszt sporządzenia wypisów aktów notarialnych. Każda rozpoczęta strona wypisu to opłata w wysokości 6 zł plus VAT.

 

Po drugie, to czego nikt z nas nie lubi, czyli podatki.

W przypadku zakupu nieruchomości na rynku wtórnym, musisz liczyć się z koniecznością zapłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych (tzw. PCC) w wysokości 2% wartości nabywanej nieruchomości.

Jest on naliczany, pobierany i odprowadzany na właściwy rachunek urzędu skarbowego bezpośrednio przez notariusza sporządzającego umowę.

W przypadku, gdy kupujesz nieruchomości od podmiotu, który jest płatnikiem VAT (np. dewelopera), jesteś zwolniony z tej opłaty.

Jeśli nieruchomość jest finansowana kredytem, dodatkowo należy zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych za ustanowienie hipoteki na zabezpieczenie zaciąganego kredytu. W przypadku ustanowienia hipoteki kaucyjnej, zabezpieczającej wierzytelność banku, podatek ten ma stałą wartość i wynosi 19zł.

Kwota tego podatku będzie pobrana przez notariusza, gdy zdecydujesz, że to notariusz w Twoim imieniu będzie wpisywał hipotekę kaucyjną do Księgi Wieczystej.

Jeśli natomiast czynność tę będziesz chciał wykonać samodzielnie, musisz pamiętać, by osobiście udać się do Urzędu Skarbowego i w kasie uiścić kwotę 19 zł „od ustanowienia hipoteki”.

 

Po trzecie, sąd i księgi wieczyste.

Jeśli dla kupowanego przez Ciebie mieszkania prowadzona jest już księga wieczysta, zmiana właściciela musi znaleźć w niej odzwierciedlenie.

Do dokonania odpowiedniego wpisu wieczystoksięgowego zobowiązany jest wtedy notariusz.

Opłata za wpis prawa własności  wynosi 200zł (niezależnie od wartości nieruchomości) i pobierana jest przez notariusza na rzecz sądu wieczystoksięgowego w chwili podpisania aktu notarialnego.

Jeśli mieszkanie nie ma założonej księgi wieczystej, a nabywasz spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego zakładanie księgi wieczystej nie jest wymagane, ale nie ma przeszkód, aby taką księgę założyć i dokonać wpisu własności. Musisz się wtedy liczyć z dodatkowym kosztem związanym z założeniem KW, który wynosi 60zł.

Nie zapomnij, że w nowozałożonej księdze musi zostać dokonany wpis prawa własności potwierdzony opłatą 200zł (jak opisaliśmy powyżej).

Wnioski o założenie księgi i wpis prawa własności możesz złożyć osobiście lub zlecić tę czynność notariuszowi.

 

Poinformuj nas o chęci założenia nowej księgi wieczystej, abyśmy mogli pobrać dla Ciebie odpowiednie zaświadczenia.

 

Wpis hipoteki, zabezpieczającej zaciągnięty w banku kredyt mieszkaniowy będzie Cię kosztować kolejne 200 zł.

Wniosek o wpis do hipoteki możesz złożyć osobiście, lub możesz zlecić tę czynność notariuszowi, który pobierze za usługę dodatkowe 200zł +VAT.

 

 

Zastanawiasz się teraz jak wyliczyć te wszystkie koszty?

Chciałbyś wiedzieć które Ciebie dotyczą, a których nie musisz płacić?

Skomplikowane?

Bez obaw!

Przed aktem notarialnym dostaniesz od nas dokładne zestawienie kosztów.

Pamiętaj tylko, aby na akt notarialny zabrać ze sobą gotówkę na pokrycie wyszczególnionych kosztów.

W kancelarii nie zapłacisz kartą.

 


  

Po czwarte, kredyt.

Korzystając z tego rodzaju finansowania zakupu nieruchomości, trzeba liczyć się z kolejnymi kosztami.

Na pewno za pieniądze pożyczone z banku trzeba będzie zapłacić oprocentowanie, które jest sumą dwóch składowych: marży banku oraz międzybankowej stopy procentowej WIBOR.

Będzie ono różne w zależności od wysokości wkładu własnego, okresu kredytowania czy rodzaju zabezpieczeń.

 

Oprócz oprocentowania na koszt kredytu wpływają także min:

  • prowizja banku
  • wszelkie ubezpieczenia
  • prowizja od wcześniejszej spłaty
  • koszty wyceny nieruchomości

 

Nie musisz martwić się porównywaniem kosztów kredytowych w ofertach poszczególnych banków…

Wystarczy, że skorzystasz z bezpłatnej pomocy naszego Doradcy Finansowego.

Tę usługę dostajesz od nas GRATIS 😉

 

 

Po piąte, nasze wynagrodzenie.

Korzystając z usług pośrednika, należy wziąć pod uwagę wynagrodzenie dla biura nieruchomości. Usługi pośrednictwa także są objęte 23% stawką podatku VAT.

Dziękujemy, że zdecydowałeś się na współpracę właśnie z nami.

Możesz być pewien, że Twojej uwadze nie ujdzie żadna istotna kwestia a transakcja kupna będzie bezpieczna.

 

Wysokość wynagrodzenia ustalisz bezpośrednio z Doradcą, który się Tobą opiekuje.

Koniecznie zapytaj go, co możesz zyskać w ramach naszej usługi!

 

Jeśli masz jeszcze jakiekolwiek pytania dotyczące dodatkowych kosztów związanych z zakupem nieruchomości, po prostu zadzwoń. Tel. 502761990.

 

 

A nam nie pozostanie nic innego, jak tylko życzyć Ci udanej transakcji kupna Twojego wymarzonego  mieszkania i zabieramy się do pracy.

 

Michał Łukaszewski

Właściciel LCM Nieruchomości

Licencjonowany Pośrednik w Obrocie Nieruchomościami nr 4786